Vânzarea efectuată de către o persoană înregistrată în scopuri de TVA implică: 

  • fie efectuarea unei plăți defalcate de către beneficiarul produsului (suma totală se achită astfel: baza în contul curent și TVA în contul de TVA) în cazul în care beneficiarul este persoană impozabilă
  • fie obligația vânzătorului de a transfera din contul curent în contul de TVA contravaloarea TVA-ului aferent facturilor încasate cash, prin card sau ramburs.

 
În aceste condiții, livrarea efectuată prin intermediul magazinului on line, care implică și obligația furnizorului (în cele mai multe cazuri) de a accepta retururi, va impune, la data încasării, creditarea contului de TVA cu suma reprezentând TVA aferentă livrării.
 
Pentru exemplificare presupunem la la începutul unei perioade, în contul de TVA al furnizorului există deja suma de 100 lei. În cursul perioadei, furnizorul efectuează o livrare în valoare de 1000 lei, sumă netă, TVA aferent fiind de 190 lei. În urma încasării contravalorii produselor livrate, contul de TVA va fi creditat (va încasa) cu suma de 190 lei:

  •  fie prin transferul direct efectuat de către cumpărătorul persoană impozabilă;
  •  fie prin transferul efectuat de vânzător din contul curent în contul de TVA.

În cadrul aceleiași perioade, în urma returului, furnizorul va înapoia cumpărătorului suma plătită pentru bunurile returnate, numai ca plata se va putea face numai din contul curent, indiferent dacă clientul este persoană impozabilă sau nu (ordonanța nu permite plata din contul de TVA decât pentru achiziții, nu și pentru returnarea banilor aferenți retururilor).

Situația contului de TVA se prezintă după cum urmează:
Sold inițial: 100 lei;
Încasări: 190 lei;
Plăți: 0 lei:
Sold final: 290 lei.
 
Deși tranzacția a fost anulată iar la sfârșitul perioadei ar fi fost normal ca în contul de TVA să existe tot 100 lei, regulile privind plata defalcată a TVA generează pentru vânzător un dezavantaj constând în indisponibilizarea a 190 lei (aflați în contul de TVA).

 

Totuși, care este soluția în acest caz, astfel încât să fie eliminat dezavantajul creat

 

Suma astfel indisponibilizata poate fi recuperată, însă procedura implică o acțiune a vânzătorului, respectiv cererea înaintată ANAF pentru a permite transferul celor 190 lei din contul de TVA în contul curent.

Potrivit art. 12 din Ordonanța 23 / 2017 privind plată defalcată a TVA. Art. 12.-
Transferurile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j), k) și l) se efectuează în verificării efectuate de organul fiscal. competentă, condițiile de aprobare transferului se aprobă prin ordin președintelui ANAF. Transferul se aprobă de către ANAF termen de maximum 3 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
 
Cu alte cuvinte, pentru facturile reprezentând retururi efectuate de către clienți vânzătorul fi nevoit se adreseze ANAF cu o cerere prin care se solicite transferul din contul de TVA in contul curent a sumelor reprezentând TVA aferent bunurilor returnate.
 
ANAF avea obligația de a răspunde cererii in termen de 3 zile lucrătoare de la depunerii, sumele putând fi transferate numai după ce ANAF răspuns favorabil.