În urma modificărilor legislative din 27 martie 2020, în contextul stării de urgență, angajatul poate întârzia prezentarea la consultul medical - care poate fi efectuat și la distanță, prin telemedicină - iar medicul poate decide acordarea retroactivă a certificatului de concediu medical. Suplimentar, acordarea certificatului de concediu medical pentru carantină, pentru persoanele suspectate de infecția cu noul coronavirus, are loc cu certitudine retroactiv. Din experiență membrilor noștri până în prezent vă comunicăm următoarele:

  • angajaților asupra cărora autoritățile române decid aplicarea măsurii de carantină instituționalizată în spații special amenajate sau izolare la domiciliu nu li se comunică întotdeauna și faptul că vor beneficia de certificat de concediu medical de carantină. Astfel unii angajatori aleg variantele completării pontajelor cu concediu fără plată, concediu de odihnă sau șomaj tehnic pentru a justifica absența acestor angajați. Ulterior acești angajați pot prezenta certificatul de concediu medical acordat retroactiv și depus la angajator după data de 5, în condițiile legii;
  • angajații care știu că vor primi certificat de concediu medical de carantină anunță acest lucru angajatorilor, însă întâmpină dificultăți în obținerea certificatului de la medicul de familie după ieșirea din carantină/izolare. Medicul de familie nu poate acorda certificatul decât după ce primește de la angajat adeverința/documentul eliberat de Direcția de Sănătate Publică care a dispus măsura de carantină/izolare angajatului și adeverința eliberată de angajator (Anexa 7 modificată prin Ordinul 502/417/2020). Această situație generează tensiuni între angajat-angajator, pacient-medic.

 

Vă solicităm sprijinul pentru informarea angajatorilor și Inspectoratelor Teritoriale de Muncă despre aceste modificări legislative și soluțiile existente pentru pontaj în absența certificatului de concediu medical.

 

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie

 

Sursa: ITM Braila