5. Valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia. 

În cazul contractelor și acordurilor colective de muncă, părțile au obligația inițierii negocierii colective în termen de 45 de zile de la încetarea stării de alertă, în condițiile legii. 

 

6. Pe durata a stării, de alertă prin derogare de la prevederile art. 118 alin (1) din Codul Muncii, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de unitatea administrativ teritorială, cu un număr mai mare de 50 de salariați pot stabili programe individualizate de muncă, fără acordul salariatului, astfel încât între salariați să se asigure existența unui interval de o oră de la începerea și terminarea programului de muncă, între o perioadă de trei ore. 

 

7. Pe durata stării de alertă, pentru angajații din sistemul public, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrari sau sarcini de serviciu urgente, în legătură cu prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, indiferent de natura atribuțiilor de serviciu, cu asigurarea măsurilor de protecție a angajatului. 

 

8. Pe durata a stării de alertă, Guvernul stabilește măsuri speciale de sprijin al angajatorilor și protecție a angajaților și familiilor acestora
Pentru perioada stării de alertă, autoritățile competente pot dispune măsuri de protecție și prevenție pentru angajații aflați în situații de vulnerabilitate. 

 

9. Pe durata a stării de alertă angajații din sistemul public vor rămâne disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, în funcție de volumul de activitate al instituției, în vederea realizării scopului prezentei legi.
Aplicarea se face cu respectarea unui număr de maxim 54 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare. 

 

10. Pe durata a stării de alertă, pentru neîndeplinirea gravă a atribuțiilor de serviciu legate de măsurile prevăzute de prezenta lege, persoanele cu funcții de conducere din instituții și autorități publice pot fi suspendate sau demise din funcție, potrivit statului profesional. 

 

11. Instituțiile și autoritățile publice pot angaja personal fără concurs, în funcție de nevoile determinate de prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, pe durată determinată de 6 luni. 
Pe durata stării de alertă, prin derogare de la prevederile OUG 57/2019 privind Codul administrativ, numirile în funcțiile publice sau de înalt funcționar public pot fi făcute fără îndeplinirea condiției de a fi funcționar public sau după caz înalt funcționar public, pentru o durată determinată de șase luni. 

 

12. Pe durata stării de alertă, prevederile legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor în situația închiderii temporara unităților de învățământ nu se aplică angajaților din domeniile stabilite prin acte normative adoptate pe durata a stării de alertă

 

13. Pe durata a stării de alertă, se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și Televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă 

 

14. Pe durata stării de alertă, prin derogare de la articolele 504 al Ordonanței de Urgență a Guvernului nr 57/2019 privind Codul administrativ, modificarea raportului de serviciu al funcționarilor publici încadrați în autoritățile și instituțiile administrației publice, se poate realiza fără acordul funcționarului public.

 

15. Termenele de preaviz nu incep sa curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe întreaga durată a stării de alertă în cazul personalului încadrat în unitățile sanitare de Asistență Socială de Asistență Medicală Socială și în instituțiile din domeniul apărării ordinii publice și securității naționale. 

 

16. Pe durata a Stării de alertă pentru angajații români care urmează să desfășoare activitate în străinătate, autoritățile competente pot dispune măsuri speciale de protecție.