Pentru acordarea zilelor libere, părintele care va supraveghea copilul trebuie să depună la angajator o cerere, însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte din care să rezulte, printre altele, că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere sau că nu are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activității angajatorului, precum și de o copie a certificatului de naștere al fiecărui copil sau a documentului care atestă calitatea de “părinte” în sensul prevăzut de OUG și, dacă este cazul, o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului, ori adultului în vârstă de până la 26 ani.

 

Modelul cererii și al declarației pe proprie răspundere urmează să fie stabilite prin ordin al ministrului Muncii și Protecției Sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, și vor fi publicate în Monitorul Oficial al României.

 

Angajatorul este obligat să acorde zilele libere solicitate în baza Ordonanței de Urgență. Refuzul constituie contravenție și se va sancționa de către inspectorii de muncă cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 de lei. Această prevedere intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea OUG în Monitorul Oficial.

 

Indemnizația pentru fiecare zi liberă este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Acest drept va fi plătit de către angajator și este supus impozitării și plații contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și plații contribuției asiguratorii pentru muncă, pentru veniturile din salarii și asimilate acestora.

 

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizației, angajatorul depune cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, însoțită de documente justificative privind îndeplinirea condițiilor de decontare a indemnizației.

 

Cererea și documentele justificative se transmit electronic sau în format letric, în cel mult 30 zile de la data efectuării plătii contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației, iar decontarea sumelor plătite cu titlu de îndemnizație se face în termen de 15  zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.

 

Procedura de decontare, documentele justificative și modelul acestora urmează să se stabilească prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă ce se publică în Monitorul Oficial al României.

 

Pentru depunerea în format electronic, modelele de cereri și formulare electronice se publică pe platforma aici.gov.ro.

 

Actul normativ mai prevede că în cazul angajaților din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, din penitenciare și din unitățile sanitare publice zilele libere se acordă doar familiilor monoparentale.

 

În cazul în care ambii părinți își desfășoară activitatea într-unul din aceste domenii, doar unul dintre aceștia are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale, în cuantum de 75% din salariul de bază / salariul de funcție / solda de funcție corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, corespunzător numărului de zile lucrătoare din perioada în care activitățile didactice sunt limitate sau suspendate, pe baza unei cereri însoțite de declarația celuilalt părinte că nu beneficiază de această majorare. Cererea și declarația se depun la angajator în luna curentă pentru luna anterioară.

 

Prevederile Ordonanței de Urgență se aplică tuturor angajaților din sectorul public și privat, pe toată perioada de limitare sau suspendare a cursurilor în unitatea de învățământ sau a activității serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada stării de alertă și după încetarea acesteia, dar nu mai târziu de finalizarea cursurilor anului școlar 2020 - 2021.

 

Sursa: Comunicat MMPS