3. Completarea REVISAL

În ceea ce privește completarea registrului (facem referire la registrul privat comparat cu noile prevederi)

Modificări:  

  • noțiunea "data angajării" se înlocuiește cu "data încheierii contractului individual de muncă și data începerii activitătii;
  • data incetării contractului individual de muncă se înlocuiește cu data și temeiul legal al incetării contractului individual de muncă.  
  • salariul de bază lunar brut și sporurile, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă se înlocuiește cu salariul de bază lunar brut, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă sau, după caz, în contractul colectiv de muncă; 

 

Eliminări:  
Se elimină prevederea potrivit căreia se declară datele din actele de studii de lungă durată ale persoanei, precum și datele privitoare la profilul / specializarea / calificarea, conform actelor/certificatelor de calificare (Obs. aceste date oricum nu se cereau în aplicație).  

 

Se adaugă urmatoarele elemente care trebuie raportate:

  • durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată; (acest element se declara oricum în cadrul aplicației) 
  • data transferului astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și datele de identificare ale angajatorului la care se face transferul; 
  • data preluării prin transfer, astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum şi datele de identificare ale angajatorului de la care se face transferul;

 

4. Datele care se raporteaza in REVISAL (Art. 3 alin (2) din HG 905 / 2017)

Având în vedere că registrul public și registrul privat se cumulează în cadrul aceluiași registru, nu mai sunt prevăzute elementele de completat în registrul public (Vechile aliniate (2) și (3) le art 3 din HG 500 au fumulate într-un singur aliniat, (2) în HG 905 / 2017).  
 
Astfel, în noile condiții, în REVISAL se vor înregistra (fără să se mai facă distincție între angajatori - privați sau din sistemul public): 

a) datele de identificare ale angajatorului persoană fizică sau juridică de drept privat, respectiv instituție/autoritate publică/altă entitate juridică care angajează personal în baza unui contract individual de muncă, cum ar fi: denumire, cod unic de identificare — CUI, codul de identificare fiscală — CIF, sediul social și numele și prenumele reprezentantului legal — pentru persoanele juridice, respectiv: numele, prenumele, codul numeric personal — CNP, domiciliul — pentru persoanele fizice; 
b) datele de identificare ale salariaților, cum ar fi: numele, prenumele, codul numeric personal — CNP, cetățenia și țara de proveniență — Uniunea Europeană — UE, non-UE, Spațiul Economic European — SEE; 
c) data încheierii contractului individual de muncă și data începerii activității; 
d) funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România (COR) sau altor acte normative; 
e) tipul contractului individual de muncă; 
f) durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată; 
g) durata timpului de muncă și repartizarea acestuia, în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parțial; 
h) salariul de bază lunar brut, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă sau, după caz, în contractul colectiv de muncă; 
i) datele de identificare ale utilizatorului, în cazul contractelor de muncă temporară; 
j) data transferului astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și datele de identificare ale angajatorului la care se face transferul; 
k) data preluării prin transfer, astfel cum este prevăzut la art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și art. 32 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, precum și datele de identificare ale angajatorului de la care se face transferul; 
l) data la care începe și data la care încetează detașarea, precum și datele de identificare ale angajatorului la care se face detașarea; 
m) data la care începe și data la care încetează detașarea transnatională, definită de Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, statul în care urmează să se realizeze detașarea transnatională, denumirea beneficiarului/utilizatorului la care urmează să presteze activitatea salariatul detașat, precum și natura acestei activități; 
n) data la care începe și data la care încetează detașarea pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene sau al Spațiului Economic European, statul în care urmează să se realizeze detașarea, denumirea beneficiarului/utilizatorului la care urmează să presteze activitatea salariatul detașat, precum și natura acestei activități; 
o) perioada, cauzele de suspendare și data încetării suspendării contractului individual de muncă, cu excepția cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale; 
p) data și temeiul legal al încetării contractului individual de muncă. 

 

5. Se elimină toate prevederile referitoare la registrul public.

 

6. Raportarea modificărilor aduse contractelor de muncă

Referitor la termenele de raportare:  
Pentru contractele noi, sintagma "ziua lucrătoare anterioară începerii activității de către salariatul în cauză" a fost înlocuită cu "ziua anterioară începerii activității de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu angajatorul în baza unui contract individual de muncă". Accentul se pune pe ziua lucrătoare anterioară începerii activității (vechea reglementare) versus ziua anterioară începerii activității (HG 905 / 2017). 

a) datele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a)—i) se transmit cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu angajatorul în baza unui contract individual de muncă;

 
Pentru contractele suspendate se modifică termenul de transmitere din "maximum 20 de zile lucrătoare de la data suspendării/data încetării suspendării" în "cel târziu în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării, cu excepția situației absențelor nemotivate când transmiterea în registru se face în termen de 3 zile lucrătoare de la data suspendării". Așadar, în cele mai multe cazuri, suspendarea unui contract de muncă se înregistrează în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării. 

e) datele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. o) se transmit cel târziu în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării, cu excepția situației absențelor nemotivate când transmiterea în registru se face în termen de 3 zile lucrătoare de la data suspendării; 

 
Pentru funcționării publici și personalul plătit din fonduri publice, data transferului se raportează în termen de 5 zile lucrătoare de la data transferului, respectiv preluării prin transfer. 

b) datele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. j)—k) se transmit în termen de 5 zile lucrătoare de la data transferului, respectiv de la data preluării prin transfer; 

 
Detașarea, inclusiv detașarea transnațională se raportează cel târziu în ziua anterioară datei de începere/încetare a detașării salariatului pe teritoriul altui stat; 
 
Data și temeiul legal al încetării contractului individual de muncă. 
Se păstrează obligația de raportare târziu la data încetării contractului individual de muncă/la data luării la cunoștința a evenimentului ce a determinat, în condițiile legii, încetarea contractului individual de muncă. 

 

Modificarea elementelor contractului de muncă 
S-a inclus în HG 905 / 2017  obligația că modificările la contractul de muncă să fie raportate înainte de data la care încep să producă efecte (anterior obligația era prevăzută în Codul muncii).  

(2) Orice modificare a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. d)—g) se transmite în registru cel târziu în ziua anterioară producerii modificării. Excepție fac situațiile în care modificarea se produce ca urmare a unei hotărâri judecătorești când înregistrarea în registru se face în termen de 20 de zile de la data la care angajatorul a luat cunoștința de conținutul acesteia. 

 
Modificările la contractul de muncă ce trebuie declarate înainte de data la care încep să producă efecte sunt:  
d) funcția/ocupația conform specificației Clasificării ocupațiilor din România (COR) sau altor acte normative; 
e) tipul contractului individual de muncă; 
f) durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată; 
g) durata timpului de muncă și repartizarea acestuia, în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parțial; 
 
Modificări ale salariului brut, sporurilor, indemnizațiilor 
Modificarea salariului brut, sporurilor, indemnizațiilor se transmit în registru în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării 

(3) Orice modificare a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. h) se transmite în registru în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii modificării. Excepție fac situațiile în care modificarea se produce că urmare a unei hotărâri judecătorești când transmiterea în registru se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la data la care angajatorul a luat cunoștința de conținutul acesteia. 

Art. 3, alin (2), lit h) se referă la salariul de bază lunar brut, indemnizațiile, sporurile, precum și alte adaosuri, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă sau, după caz, în contractul colectiv de muncă.

 

Termenul de 20 zile ar urma să se aplice începând cu 1 Aprilie 2018, având în vedere prevederea de la art. 13, alin (2) din HG 905 / 2017 potrivit căreia: 

orice modificare a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. h) care se produce de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei hotărâri şi până la data de 31 martie 2018 se transmite până la 31 martie 2018.

 

7. Obligația angajatorilor de a elibera angajaților copii din dosarul personal 

La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia copii ale documentelor existente în dosarul personal/profesional. 
Noutatea adusă de HG 905 / 2017 constă în introducerea unui termen de 15 zile pentru eliberarea copiilor.

(3) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia copii ale documentelor existente în dosarul personal, în termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării.   

 

8. Prevederi noi privind eliberarea de documente

Se introduc prevederi noi privind eliberarea de documente angajatilor: 

(8) În situaţia în care angajatorul se află în imposibilitatea de a elibera un extras din registru, astfel cum este prevăzut la alin. (6), salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de muncă eliberarea unui extras din registru din care să rezulte activitatea desfăşurată la acesta, în calitate de salariat. Inspectoratul teritorial de muncă în cauză eliberează documentul, în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.


(9) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, inspectoratul teritorial de muncă asigură accesul individual la datele personale din registru. Condiţiile, procedura de lucru şi limitele accesului la informaţii se stabilesc cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal, prin ordin comun al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului comunicaţiilor și societăţii informaţionale.

 

9. Prevederi cu scop unic 

Există o prevedere cu un scop unic, respectiv înregistrarea modificărilor aduse salariilor în contextul trecerii contribuțiilor sociale de la angajator la angajat:

Prin excepție de la prevederile art. 4 alin. (3) orice modificare a datelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. h) care se produce de la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei hotărari și pană la data de 31 martie 2018 se transmite pană la 31 martie 2018. 


 
10. Amenzi 

Amenda pentru neînregistrarea în termen a modificării salariului brut va fi de la 5.000 la 8.000 lei.